laura-rutten.reismee.nl

International Woman's Day

Heylaba :) even voor alle duidelijkheid: wij zitten ver weg van tsunami's(die aan de andere kant van Indonesië waren aangekomen) dus alles is veilig hier. Voor zover ik heb gehoord waren de mensen op Papua en Maluku tijdig verwittigd, dus er zijn daar ook weinig doden of gewonden gevallen.

Gisteren hebben Li en ik in de ViaVia twee lezeingen bijgewoond. Deze werden gegeven door twee leden van The Climate Project Indonesia (TPC). Doorheen deze maand zullen er nog verschillende lezingen plaatsvinden die allemaal georganiseerd zijn voor de International Woman's Day (die 8 maart plaatsvond, maar doorheen heel de maand wordt gevierd).

De lezingen waren helaas in het Indonesisch, dus het was voor ons niet zo makkelijk te begrijpen. Gelukkig hadden de powerpoints genoeg foto's zodat we toch een globaal beeld kregen van het verhaal dat er werd verteld. De eerste presentatie was een korte inleiding over de opwarming van de aarde en de rol die de vrouwen kunnen spelen om dit tegen te gaan: vrouwen opleiden, empoweren, kindersterfte terugdringen en vruchtbaarheidsmanagement. Ook werd er nadruk gelegd op de drie Rs: reduce, reuse, recycle.

De tweede presentatie werd gegeven door Onny Gappa. Hij werkt voor de Panin bank en is regiomanager voor Sulawesi, Maluku en Papua. Deze bank doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en geeft een deel van zijn opbrengsten af aan een project waarmee Onny in 1990 is gestart. Naar het voorbeeld van Singapore worden er nu ook in Indonesië zeer veel Rain Trees geplant. Dit zijn bomen die zeer snel groeien (maar enkel in landen in de buurt van de evenaar) en zeer hoge gehaltes van koolstofdioxide kunnen opnemen. Ook de president moedigt het project aan en zet op sommige plaatsen het leger in om de regenbomen te kweken en te planten.

Vandaag gaan Li en ik de hele dag werken aan onze opdracht. Ik hoop mijn interne analyse van de ViaVia vandaag af te krijgen en misschien nog wat Indonesisch te leren. Lucas heeft me namelijk bestanden doorgestuurd om te luisteren (en te herhalen). Gisteren heb ik Unit 1 geoefend, maar ik ga dit vandaag toch nog eens herhalen denkik want de woorden blijven maar moeilijk hangen :) Morgen is Mie (mijn lokale promotor) terug in de ViaVia en zullen we met haar een gesprek hebben over wat we nog meer kunnen doen in/voor de ViaVia.

groetjes en tot snel :)

X!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!