laura-rutten.reismee.nl

bezoek aan de stad: Kraton en Taman Sari

gisteren zijn Li en ik, samen met een gids van de ViaVia (Dita) het Kraton en de Taman Sari gaan bezoeken. Eerst gingen we wat geld wisselen (1 euro is ongeveer 12 000 Rupiah) en daarna eventjes naar een markt. Deze was in een gebouw van vier verdiepen, met op iedere verieping andere producten. Beneden lagen er bergen gedroogde visjes die heel erg stonken. Ook kon je hier vlees kopen dat hier al een halve dag, ongekoeld in de hitte had gelegen. Op de andere verdiepingen waren er gevlochten manden, traditionele trouwkledij, tassen, ... te koop. Het meest opvallend waren de rozen die verkocht werden. Deze worden gebruikt om op graven te leggen of bij rituele offers gelegd. Ook jasmijnbloemetjes waren te koop. Deze worden aan mekaar genaaid wanneer het nog knopjes zijn en bruiden dragen ze over het haar tijdens het huwelijk.

Na de toch wel drukke markt zijn we op weg gegaan naar het Kraton. Dit is de woning van de sultan. Yogyakarta heeft namelijk een speciale bestuurlijke status omdat zowel de sultan als de president het hier voor het zeggen hebben, terwijl dit voor de rest van Indonesië enkel de president is. De sultan woont trouwens nog steeds in het Kraton en wordt hier beschouwd als een moderne sultan omdat hij slechts 1 vrouw is getrouwd. Zijn voorgangers hadden soms tot wel 15 vrouwen en ongeveer 75 kinderen. Maar de huidige sultans heeft dus 1 vrouw en 5 dochters. Helaas geen zoon, dus het sultanaat zal waarschijnlijk op zijn jongere broer over gaan.

Na het kraton zijn we een bezoek gaan brengen aan Taman Sari. Dit is het waterkasteel van de sultan. Hier liggen drie prachtige zwembaden waar de sultan vroeger in zwom. Na het baden koos hij dan één van ijn vrouwen uit ( door hier een speciale bloem naar te gooien). Die die nacht met hem mocht gaan slapen.

alle foto's vind je terug op mijn facebook link :)

en wanneer ik nog eens ergens kom zal ik er zeker weer over schrijven.

X laura

weetjes:

In Indonesië wordt iemand soms dik genoemd, dit is eerder een soort van vaststelling en wordt hier nooit als beledigend beschouwd.

Vele indonesische vrouwen laten hun haar 'parmanent' stijlen omdat de meeste van zichzelf golvend of licht krullend haar hebben (verschillend van bv de Chinese vrouw).

de meeste mannen roken, en ook reeds op zeer jonge leeftijd. Dit wordt hier als een symbool van mannelijkheid gezien. Wanneer je als man niet rookt, denken ze dat je een janet bent.

'vogel' heeft hier twee betekenissen: 1: het beestje zelf, 2: de penis van een man.

Indonesië kent een 'moderne' moslimcultuur: vrouwen kiezen zelf voor het dragen van een hoofddoek (wordt door de meesten niet gedragen) en er wordt door de meeste ook geen 5 keer per dag gebeden (door sommigen zelfs nooit).

Er wordt in het openbaar niet gekust, handen vasthouden mag wel, maar daar is het toch te warm voor :)

bijna iedereen loopt hier met een gigantische nokia of htc rond en ik heb ook al mensen gezien mer meer dan 1 (zelfs 5) GSM's, vraag me niet waarom :)

de afbeelding van het mannetje met zijn grote ogen en zijn tong uit zijn mond (die je op vele foto's terug ziet) is die van de beschermer van het huis, of tempel waar hij op staat. Hij symboliseert ook trouw. Hij was vroeger namelijk een slechte reus die op een dag besloot zichzelf te bekeren en terug goed te worden. Hij stelde aan shiva voor om zijn bewaker te worden, maar shiva vertrouwde dit voor geen meter. De reus vroeg aan shiva wat hij kon doen om zijn trouw te bewijzen waarop shiva antwoorde dat hij hiervoor zichzelf moest opeten. De reus begon vervolgens zichzelf op te eten, maar zijn eigen hoofd eten lukte natuurlijk niet. Voor hij stierf dankte shiva hem voor zijn trouw (een luttele troost). En de reus werd de beschermer van hem. Hij wordt steeds afgebeeld onder lichaam en met enkel een hoofd (omdat de rest er ook niet meer is).

Elke

Hey Laura, ik zie dat je het al enorm naar je zin hebt! ik ga trouw je blog blijven lezen, een beetje nostalgie van toen ik zelf in Marokko was!!
Veel plezier daar!!